Hellu
Jag hade isär en del el på B21ET:n min, och jag kan tyvärr inte påstå att polaren som hjälpte gjorde någon dokumentation... Inte jag heller för den delen, men där finns ju muskelminnet.. Aja. Motorn fungerade perfekt innan nedplockning, för tre dagar sedan. Nu tänder den inte till. Glömde kolla om man får gnista öht.
Har kopplat ihop det stora 8-poliga kontaktdonet (det sitter en ensam flatstifthona bredvid, med röd krympslang, men jag tror inte den används?)
Fördelarens tvåpoliga kabel är kopplad till bosch-tändningsboxen
Det stora kontaktdonet sitter fint i tändningsboxen
Reläet bredvid tändningsboxen har sitt kontaktdon på sig
På tändspolens minus sitter en brun, en vit och en röd/vit kabel. Plus är tom, är det rätt? Elschemat vill ha anslutning till säkring där? Ser inga befintliga kablar
Brun går till övre anslutningen på startmotorns solenoid, den får drygt 10 volt när man vrider på startläget (tror jag, kan även vara läge 2). Jag har tre volt i övriga påslagna lägen, känns lite skumt?
Vit tycks gå till tändningsboxen, den går i alla fall in i härvan där
Röd/vit går till kupén och bränslereläet.
Reläet verkar inte dra, jag hörde inte soppapumpen och jag kunde inte provocera det att dra genom att lägga 12 volt på. Kan någon bekräfta vilka pinnar det ska vara? 87 sitter på pumpen iaf. 30 ska ha plus och 31 ska trigga?
Kör jag soppapumpen manuellt genom att lägga 12 volt på 87:ans pinne går den, men bilen verkar inte gladare för det. Det var iofs i slutfasen av batteriet, så kaaaanske med lite nötande, men jag tror inte det.
Hur ofta går de där tändningsboxarna åt skogen?
Jag tänkte prova att lägga 12 volt på den tändningsspolen manuellt, istället för de dryga 10 som kommer från solenoiden. Bra idé?
I övrigt då, har jag missat någon sladd? Hur sitter kablarna på er B21ET:s solenoid? Blå/gul och brun har jag, ser man rakt på plusskruven framifrån sitter blå/gul till vänster för mig.
Vad kan man mäta för att kontrollera tändsystemet?
B21ET vägrar att tända
-
- Kontakt:
Re: B21ET vägrar att tända
Om inte tändspolen får ström så funkar den ju inte, plus får inte vara tom.
Mvh GK
Mvh GK
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Re: B21ET vägrar att tända
Mycket riktigt, det var den bruna kabeln från solenoiden som skulle sitta där. Den startade direkt! Hade ju råkat sätta även den på minussidan. Tänka sig att gamla bilder kan löna sig ibland...