Jag hade ett litet missöde med att en slang till värmepaketet hade spruckit lite, så det läckte/sprutade lite vatten runtom i motorrummet.
Efter det började bilen gå som en potta skit.
Det kommer oftast direkt efter man startat den, så börjar den gå jätte ojämnt, kör man en halvminut med jämngas, med en massa misständande, bludder, ryck och hopp, så försvinner det och bilen drar på som vanligt efter det.
Några gånger så har felet kommit efter 3-4minut på tomgång så kommer det. Som på morgonen när jag skall ta färjan, så i kön kan den börja gå ojämnt och rycka och vill nästan dö.
Går att varva upp den till 2,5-3Tusen varv, men sen så slutar den svara på gasen.
Har kontrollerat gnista, bränsle. Bytt BTR , Bytt spridare (till andra begagnade). Kontrollerat bränsletrycket och det verkar bra.
Men mer än så har jag ej bytt.
Har lött om mitt bränslepumpsrelä, och då försvann felen i två-tre dar, sen så kom det och började gå skit igen.
Såg sen att systemsäkringen (i motorrummet som sitter vid innerskärmen) var lite blött, så tog en annan hängsäkringshållare och flyttade, men detta avhjälpte inte mina problem.
Läst många trådar om liknande fel, men inga lösningar.
Jag tycker mina fel låter som dessa två:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=77539
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Jag har kontrollerat tryck och gnista när bilen börjar gå ojämnt och ryckig, och det finns gnista osv.
Har sett att vevaxelgivarens kablar har bortskavt hölje så att aluminium skärmen finns ej där.
Sen så fixade jag även upp den rostiga tankpumpen, och den verkar inte gå, även fast det kommer kräm till den, glapp någonstans, vid armaturen, och så såg jag nu även att det läcker från ett rör, kan ha blivit när jag tog upp armaturen som det skadades.
Men den går ryckigt ibland, den blir okörbar, ingen ork, och håller man fullgas så kväver den sig själv.
Men ligger man och fiskör med det ryckandet, så försvinner det oftast, och bilen går normalt, tills man kanske kommer till ett rödljus eller något och måste stå på tomgång så kan det bli samma sak igen. Råkade ut för detta fenomen i en liten uppförsbacke och det gick inte, den dog till slut.
Och då fick jag ej igång den på ett bra tag, kollade felkoder osv, körde test utav spridarna och tomgångsmotor, och sen helt plötsligt vaknar den, och den går som vanligt hela vägen hem.
Hade även loss tändkablar, kollade gnista osv, inget konstigt där.
Filmklipp och lite bilder. Skall filtret se ut så? Delen med rören är väl tankarmatur? Och en ny sådan behövs nog, samt pump.
För det lilla skit som syns i tanken är väl inget att bry sig om? Eller kan de vara skit i tanken på andra ställen?
http://www.youtube.com/watch?v=B6P8Wetb ... ature=plcp

Har kört bilen i 2 1/2 vecka nu utan felet. Tills igår (12/04/11)
har köpt en ny tankarmatur rotor förderalock. Lött om bränslereläet bytt lmm
igår så startade den och gick på tomgång med väldigt ojämn gång. men till slut så slutar den gå även på tomgång man startar och den går max tio tjugo sekunder sen dör den. Man kan hålla på och dutta lite på gasen men efter fem sekunder så slutar den svara helt på gasen..
tändstiften var svarta.. Har ju tidigare kollat bränsletryck.
Det sista jag gjorde igår var att ta bort systemsäkringen en kort stund och bytte även kablarna till tändspolen, två stift som var ärjade men de gjorrde ingen skillnad. Men helt plötsligt så gick den igång med ojämn gång då givetvis. Bludder baktändande osv.. Sen så gick den lite bättre och bättre när man började köra.. Gick nästan som vanligt sen förutom att den vafr lite slöare.
EDIT;
Filmklipp, och såhär beter den sig när ovanstående händer:
http://www.youtube.com/watch?v=KLSShkEHd7M
Den kan hålla egen tomgång i en början, men så gasar man och åker, så börjar det smattra, rycka osv, och den dör eventuellt. Starta igen och igen, och efter 3-5ggr så kan den ej hålla tomgång utan dör 5sek efter man startat.
Och sen så blir det såhär, som i ovanstående klipp. Den svarar på gasen någon sekund, sen slutar den..
Efter detta så pillade jag på kablar, fixade andra kabelskor till stiften till tändspolen, osv osv.. Tog bort systemsäkringen i 5min starta och den gick ojämnt 100-200M och sen försvann de och den gick bsom vanligt.. Tills dagen därpå.