B27E går smådålig på tomgång

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Holländaren

B27E går smådålig på tomgång

Inlägg av Holländaren »

Jag tänkte sätta 265an i trafik igen, men B27an i den går fortfarende lite smådålig.
Den är lite orolig på tomgång, varvtalet kan tvärdyka ibland när den är kall för att sen gå upp till ca 900 igen, och motorn skakar för mycket. Verkar som att den inte riktig går på alla 6 där. Under körning känns det som att inte alla hästar är hemma heller, 264an jag hade (med B28E då) var mycket piggare.
Jag hade ut bilen idag för första gången på ett par år och lät den stå på tomgång en stund. Jag tyckte att avgaserna såg lite för vita ut.
Har kollat med startgas runt insuget och det reagerar den då inte på så jag tror inte det är nån insugspackning.

Jag hör ett knackljud från ena toppen så jag tänkte väl börja med att justera ventilerna, men vad tror ni, kan felet vara så enkelt?
Det där med att avgaserna var vita var ju lite oroväckande, men som sagt har den inte körts på snart 5 år så det är kanske bara det att det har hamnat lite kondens här o där. Den har stått i varmgarage men temperaturen har ändå varierats lite från nollgradigt när det är som kallast på vintern till kanske 20 grader som varmast på sommaren. Har startat motorn lite då o då och kört en vända runt kvarteret ett par ggr för att motionera bilen men annars har den inte gått nåt.

Den är lättstartat annars och har då inte tagit nämnvärt mycket glykol heller, nivån var strax under min nu men jag har inget minne av att jag har behövt fylla på det sen jag köpte bilen, har väl kört kanske 3-400 mil med den sen jag köpte den och det borde ju ha märkts på den sträckan tycker man.
Jag tror inte på att ett foder har sjunkit/släppt för då borde den väl gå betydligt sämre än såhär? Vet inte för jag har aldrig varit med om det själv.

Ja om ni har några teorier så hör jag dom gärna :)

Bild
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
BERTONE

Re: B27E går smådålig på tomgång

Inlägg av BERTONE »

Har du gammal bensin i tanken? prova med ny bensin
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Jo det var lite gammal soppa kvar i tanken, men verkligen inte mycket, nålen var under det röda ;) Har spätt ut den med lite färsk bensin men det fanns ju då kvar gammal bensin i ledningarna, filtret, osv.
Men den gick likadan när den här bensinen var färsk, fast utan dom vita avgaserna.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
volvoyamha

Inlägg av volvoyamha »

vita avgasar brukar tyda på förbräning av kylarvatten!
Ta upp oljestickan och kolla vilken färg det är på änden(den som är nere i tråget). Den skall vara typ gyllebrun/svart om det är gammal olja.
Sedan kan du även lyfta på olje påfyllar locket och kolla hur det ser ut. DET SKALL INTE VARA VIT KLADIGT UNDER LOCKET.
Mycket kan torkar ut om det får stå länge utan att blötas upp. Hur ser tänddelarna ut?

Mvh Anders
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Som sagt verkar den inte ta nämnvärt mycket glykol, eller den har iaf inte gjort det, isf har den börjat göra det nu. Men det är klart jag kan ju kolla hur det ser ut iaf :)
Fördelare och locket är nybytt och så är det ju brytarlöst så nå mycket mer behöver man inte byta under locket, men jag minns inte om jag bytte stiften, man kanske skulle ha gjort det också när man ändå håller på, nu när man har ett helt lager full i rätt stift..
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
volvoyamha

Inlägg av volvoyamha »

Byt stiften. spruckna stift eller så löper det stor risk för att den går tokigt! :)
Men är det pendlande tomgång varm eller kall?
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Det är bara när den är kall den gör så.
Den kan tvärdyka tills den nästan dör, för att genast gå upp i varv igen.

Ska byta stiften :) Köpte en massa för ett par år sen så det är ju lika att använda dom också ;)
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
volvoyamha

Inlägg av volvoyamha »

Då kan det vara något med kallstarten. Det är väl en termotid givare? ett impulsrelä? en slidventil och kallstartsspridare? :)

Prova byt stift till en början :)
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Det är kallstartspridare och tillsatsluftventil, är ju inte helt omöjlig att det är nåt fel på en av dom. Den är hur lättstartad som helst så jag gissar på att kallstartspridaren iaf fungerar. Fast den kan ju iofs vara trasig "åt andra hållet" dvs att den aldrig stänger och ställer till det på så vis. Bilen tar 1,3 liter milen landsvägkörning och det är väl kanske lite mer än vad den ska.
Hittade ett grönt häfte om bränslesystemet på B21E, och det är väl i princip samma grejer fast dom ser annorlunda ut.. Där i felsökningskapiteln står det att dåliga stift och även feljusterade ventiler orsakar bl.a ojämn gång. Så med lite tur så löser det sig efter dom 2 åtgärder :)
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
volvoyamha

Inlägg av volvoyamha »

Ja. B21E, B23E (tror jag) och b20E är väl samma som B27E. Bara det att B27e har två cylindrar till :)
Så prova stift byte,
Justera ventilerna,
Kolla efter spruckna eller torra slangar (vaccum), ev byt dom. :)

Säg till när detta är gjort får vi höra hur det löser sig!

Vy
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Jag har börjat byta stift nu, det var nog på tiden kanske. Vilket projekt alltså, fruktansvärt dålig åtkomst när alla slangar o sånt sitter på plats.. Passagerarsidan är bytt nu iaf och jag fortsätter med dom på andra sidan på en stund.
Hittade ett fel där iaf, inte på stiften men en av tändhatterna var trasig så det kan ha blivit överslag där.

Kollade oljan också och den såg ut som en olja som har gått 200 mil ska, ljus o fin och ingen vatten i den.

En liten ändring i beteendet också, den går jämn på tomgång när den är iskall men tvekar rätt mycket när man gasar. Den börjar inte gå ojämn förens den har fått stå på tomgång i några minuter. Jag gissar att det kan ha nånting å göra med kallstartspridaren som börjar stänga då?
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Amarace

Inlägg av Amarace »

Börjar den gå ojämt när den blir varmare är det styrtrycksventilen som spökar tro jag, eller att den är snålställd (är Co-skruven bara några grader för mycket vriden moturs så får du oroligare gång), när dne är kall fetar ju styrtrycksventilen på (lägre tryck), och när den blir varmare så höjs trycket, och då märker man av just problem med att den är snålställd (eller får för lite av nån annan anledning).

Kallstartventilen påverkar inget alls förutom när du kör på startmotorn, den har aldrig nån elektrisk kontakt annars.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Ok! Ja det kan nog stämma att den är lite snålställd, stiften såg lite ljusa ut faktiskt. Inte mycket men lite iaf.
Jag fick för mig att kallstartventilen öppnar och stänger vid en viss motortemp men det är alltså inte så det funkar?
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Amarace

Inlägg av Amarace »

Nä, kallstartsventilen går via startmotorn, när man har tändningslåset i startläget så ges ström till kallstarten via en termotidgivare, den i sin tur agerar så att kallstarten bara kan få ström en viss tid (minns inte, men mellan 3-7 sekunder el nåt) beroend epå hur kall motorn är, men som längst kan den alltså vara öppen runt 7 sekunder, även om du kör på startmotorn i 20 sekunder.

Tillsatsluftsliden däremot fungerar som du skrev (som sköter om o höja tomgången när den är kall), likaså styrtrycksventilen i princp.

K-jet är väldigt kinkigt just på CO inställningen, jag brukar ställa den genom att vrida co-skruven moturs till den börjar gå ojämt, sen tillbaka (medurs) till den precis går jämt. Där brukar det fungera bäst. Liite fel åt nåt håll så går den ojämt på tomgång.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Amarace skrev:K-jet är väldigt kinkigt just på CO inställningen, jag brukar ställa den genom att vrida co-skruven moturs till den börjar gå ojämt, sen tillbaka (medurs) till den precis går jämt. Där brukar det fungera bäst. Liite fel åt nåt håll så går den ojämt på tomgång.
Då så, men då ska jag testa det sen efter jag har ställt ventilerna. Tackar för tipset :)
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Kom på att jag filmade bilen idag innan jag började byta grejer..
http://www.youtube.com/watch?v=pCe9Nw8wLXE

Den låter inte alls lika illa i verkligheten, låter ju som en diesel i filmen :roll: Men knacket hörs ganska tydligt i verkligheten också. Och så har jag fått ett litet hål i främre dämparen, ska se om det går att svetsa igen eller om man åker på byta ut den.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Skriv svar