R-sport Turbo frågor

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Volvo-Freddie

R-sport Turbo frågor

Inlägg av Volvo-Freddie »

Hej! är ny på forumet här och har nyss blivit lycklig ägare till en 240 med R-sport Turbo från -87 så har jag lite frågor att ställa

-Vad är det för Märke på Turbon?
-Vad allt måste man byta om man ska lägga Turbo satsen i en annan bil?
-Vad kan man köra med för max laddtryck?

Tacksam för svar :)
Fattig är bara den som räknar sina pengar

Bild

Volvo your dream our reality
Enbacka

Re: R-sport Turbo frågor

Inlägg av Enbacka »

Alltså en förgasarturbo?
-----------------
Jan E
Volvo-Freddie

Exakt! en B200 maskin som den är monterad på

Bild

Enbacka

Inlägg av Enbacka »

Märke på turbon står väl på den,gissar på någon garrett om den inte är utbytt till annat

Ska du flytta den så flyttar du allt som hör till den. Den är egentligen till för B19/21/B23,tror inte det har kommit någon enkom till B200 men det gör ju inget.
Bild

Den laddar väl 0,5 "original",den mekaniska bränslepumpen lär inte hänga med längre vid ~0,8. Dock inget jag själv provat så jag lovar inget :p
-----------------
Jan E
Volvo-Freddie

Tackar för svaren! :) Nåjaa den ska plockas av och sättas på en -86a som gått lite minder som man ska ha som räcer.Men tror jag laddar nog med det som jag får ur den nu å det är 0,7 bar den känns redan vild då.

Bild

Hilmer

Inlägg av Hilmer »

Volvo-Freddie

Man tackar!

Bild

rakskuret
Moderator
Kontakt:

Inlägg av rakskuret »

här kan du se min bil http://www.garaget.org/?car=162336

har du några bilder på din bil och hur har det gått med över flytt av motorn

MVH Rakskuret
Volvo-Freddie

Grymt Fin kärra! :) Projekt tråd kommer upp efter 1½ halv vecka.Hela R-sport satsen och växelådan skall flyttas över till farsans 240 DL -88.Då karossen som R-sport satsen finns i är så pass sönderostad och blivit kört med på Isbanan. Men vi flyttar över delarna till en friskare och lite snyggare kaross :)

Bild

Volvo-Freddie

Bild
En snabb bild som jag hittade på R-sporten,Den som står på trailern dock :) Men satsen ska in i farsans(den röda)

Bild

rakskuret
Moderator
Kontakt:

Inlägg av rakskuret »

r sport turbo satsen var endast godkänd på års modeler

för 240 och 740 75-86 i olika utförande B19A B21A B23A B230A inga andra

så om du ska besiktiga så blir det problem man måste även ett rött dokument som intygar från volvo

sådana har jag för B21A B23A samt att man måste ha en motor dekal den vita på vänster framvagns torn

jag reggade min med B23AT motorn hösten 2011 det var inte solklart att den skulle gå igenom med motor bytet
men jag fick vänta i ca4 timmar på svar villket var att det gick så nu står det i reg B23AT
Volvo-Freddie

Där fick man lära sig något nytt också. Farsan hörde med besiktnings stationen och det räcker med att om man har registerboken på den bilen man har tagit satsen ur och bevisar att det är ur den man tagit den och bänkar den och tar med pappren till stationen.Ja och nästan hela framvagnen måste transplanteras.Men det är väl andra regler som gäller här i Finland.Man får väl hålla tummarna på det

Bild

Enbacka

Inlägg av Enbacka »

E väl lite olika beroende på besiktningsmännen dedär,såhär har jag fått lära mig iaf från en bekant på A-katsastus. Kan ta min bil till ex.

Jag har en 244 Turbo -81
Jag får modifiera motorn så jag har max 20% högre effekt än originaleffekt på motorn) Bänkpapper krävs och man måste klara avgastestet för motorn. (Dehär beror ju på om de ser att motorn är modifierad)

Byter jag motor måste jag ta med allt från donatorbilen (motor,insprutning,tändning,katalysator) och får inte överstiga en 20% ökning av starkaste motorn i modellserien (Tydligen B21ET utan IC 114kW+20%,finnarna har inte koll på B21FT med intercoolersatsen). Bänkpapper/info på donatorbilen krävs samt avgaskraven för nya motorn gäller. Du kan även behöva info om olika delar som skiljer mellan modellerna om du byter till t.ex en B21ET.Bromsar,krängningshämmare,dämpare och dylikt. (Beror fortfarande på om de ser det,jag har kört med B23ET,8st spridare och större turbo i flera år utan problem)

Kommer du däremot in med dessa papper+bänkpapper i handen blir det en helt annan sak.
Då får du ha 162kW och 275Nm om du byter bromsar,dämpare,bakaxel och däck.Avgaskraven gäller monterad motor. Men högre kommer du inte lagligt i detta land vad jag vet. Så bara jag får ihop volvon skruvad så småningom ska jag försöka bänka den under detta och besikta. Sen vad man sysslar med emellan besiktningarna vet ju ingen om :roll:

En annan intressant sak är att avgaskraven verkar inte direkt gälla motorer i detta land utan går enligt årsmodellerna. (har katalysator/har inte katalysator men det är inget jag litar på om man råkar på en grinig besiktningsman)
Bild
Bild
-----------------
Jan E
Skriv svar