Jag har hamnat i 200 träsket igen genom att skaffa mig en 242 -75 med B20, och har lite problem med oljeläckage..
Den trycker ut olja både genom locket och packningen verkar det som, fast det är lite svårt å säga eftersom fläkten sprider oljan genom hela motorrummet på en gång. Men jag förstår iaf inte vad det är för fel och tänkte att nån här kanske har några bra föreslag.
Korkpackiningen till ventilkåpan är nybytt (eller det är ett tag sen men bilen har gått kanske 10-20 mil sen dess) och kåpan efterdragen när den blev mjuk. Jag har slagit ut kåpan vid bulthålen så man verkligen drar ner kåpan på packningen också istället för bara vid bultarna. Har även böjt till piggarna på locket så det trycker lite hårdare på o-ringen. Vevhusventilationen är inte det minsta tätt, det är "öppna spjäll" där.
Men ändå så trycker den ut olja!
Jag håller på bli vansinnig, nog för att det kan fukta lite olja men det verkar som att den trycker ut en dl olja per mil ungefär. Gjorde kåpan kliniskt ren igår kväll medans jag gjorde ovanstående åtgärderna, sen körde jag 2 mil hem och när jag kom hem så var den alldeles full i olja igen.
Det jag reagerade på när jag lyfte av kåpan var att det verkade ligga mycket olja där under, det var i princip upp till packningen men jag vet inte hur det brukar vara för man har som aldrig hållt på med B20. Kan det vara så att oljan inte rinner ner nog fort och att det är därför det kommer ut där uppe?
Från vevhusventilationen kommer då ingenting, fast man känner att det andas bra där när motorn är igång. Det fuktar väl lite där men inte så det sprutar ut olja direkt.
Nån som har några bra idéer?