B20 trycker ut olja

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Holländaren

B20 trycker ut olja

Inlägg av Holländaren »

Hej allihopa, det var ett tag sen, kul att forumet är tillbaka iaf :)

Jag har hamnat i 200 träsket igen genom att skaffa mig en 242 -75 med B20, och har lite problem med oljeläckage..
Den trycker ut olja både genom locket och packningen verkar det som, fast det är lite svårt å säga eftersom fläkten sprider oljan genom hela motorrummet på en gång. Men jag förstår iaf inte vad det är för fel och tänkte att nån här kanske har några bra föreslag.
Korkpackiningen till ventilkåpan är nybytt (eller det är ett tag sen men bilen har gått kanske 10-20 mil sen dess) och kåpan efterdragen när den blev mjuk. Jag har slagit ut kåpan vid bulthålen så man verkligen drar ner kåpan på packningen också istället för bara vid bultarna. Har även böjt till piggarna på locket så det trycker lite hårdare på o-ringen. Vevhusventilationen är inte det minsta tätt, det är "öppna spjäll" där.
Men ändå så trycker den ut olja!

Jag håller på bli vansinnig, nog för att det kan fukta lite olja men det verkar som att den trycker ut en dl olja per mil ungefär. Gjorde kåpan kliniskt ren igår kväll medans jag gjorde ovanstående åtgärderna, sen körde jag 2 mil hem och när jag kom hem så var den alldeles full i olja igen.

Det jag reagerade på när jag lyfte av kåpan var att det verkade ligga mycket olja där under, det var i princip upp till packningen men jag vet inte hur det brukar vara för man har som aldrig hållt på med B20. Kan det vara så att oljan inte rinner ner nog fort och att det är därför det kommer ut där uppe?
Från vevhusventilationen kommer då ingenting, fast man känner att det andas bra där när motorn är igång. Det fuktar väl lite där men inte så det sprutar ut olja direkt.

Nån som har några bra idéer? :)
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
janneR
Kontakt:

Re: B20 trycker ut olja

Inlägg av janneR »

Kanske ett byte av främre packboxar kan hjälpa. Går motorn normalt?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
schassen

Inlägg av schassen »

Hej Holländaren. det låter ju som det är skit till stötstängernas hål alt i topp packnings galleriet.= olja rinner inte ner i sumpen igen.
Alt 2 ta bort vevhusvent slangen från blocket sätt den i en 5 liters dunk ställ på sidan i motor rummet och kör samma 2mila tur som sist.
Ingen olja från ventilkåpa? = vevhusvent problem.= dåligt komp
Lycka till Mvh Hans
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Tackar för svaren!

Felet verkar sitta högre upp än packboxarna, fläkten gör ju mycket men jag tror inte den skulle orka blåsa olja därifrån upp till kåpan.
Bilen verkar gå normal annars, det är inte helt utesluten att det är dålig komp på nån cylinder för den kan gå på 3 ibland när den är riktig iskall, men det har jag hittills skyllt på att det är dubbla gasare på den och jag har bara choke på den ena. Kan nog göra ett komptest framöver fast jag vill minnas att jag har gjort det efter jag köpte bilen och då var allt bra.

Men oljan ska alltså rinna ner genom stötstängernas hål? Det är mycket möjligt att det är för tätt då för dom hålen sitter väl långt ner i "badet" och det borde alltså inte ha funnits kvar nån olja där när jag lyfte av ventikåpan. Eller inte ett bad upp till kanten iaf.
Jag vet inte riktig vad packnings galleriet är, första gången jag hör det där :oops:

Men jag har såklart en följdfråga nu, vad gör jag för att kontrollera och evt åtgärda det där med stötstängarhålen?
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Jag tog in bilen i garaget igår kväll och har blåst lite bredvid stötstängerna och det ser ut att vara öppen där nu. Blåsar jag i ett av hålen så kommer det en dimma ur dom andra.
Blåste även i vevhusventilationen (bakvägen) med tryckluft och tyckte mig höra nåt som lossnade där så den kanske inte var så öppen som den ska vara iaf.

Vi får se om den slutar trycka ut olja nu :)
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Skriv svar