Detta händer i Kirre´s garage :)
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 december 2011, 20:34
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Vad tycket om du ms? Är det "svårt" att handskas med?
Kör du med edis-tändning?
Vad är det du saknar i ms eftersom du funderar på ett vems?
Kör du med edis-tändning?
Vad är det du saknar i ms eftersom du funderar på ett vems?
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 december 2011, 20:34
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Hur påverkas körbarhet genom att man flyttar fram bärarmarna?Kirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
okej haha nä trode inte man skulle ha det men jag kan då gunga på bilen för hand så lite fjädring har jag kvar men skulle gärna ha coilovers men är ju så dyrt så kanske om man får råd skaffar man luftfjädring iställetKirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget


Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Lite mer säkerhets grejer som man kan koppla direkt till sprutet på vems, tex avgastemp. Dom är ganska lika att handskas med annars skulle jag tro, har bara suttit vid vems en gång.Ase skrev:Vad tycket om du ms? Är det "svårt" att handskas med?
Kör du med edis-tändning?
Vad är det du saknar i ms eftersom du funderar på ett vems?
Nä, jag kör med separata bmw spolar och wasted spark
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
har nå me bump steering å göraAse skrev:Hur påverkas körbarhet genom att man flyttar fram bärarmarna?Kirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Luftfjädring skulle va fint, men inte på en räcerbil om man nu kan kalla min för de.Djo skrev:okej haha nä trode inte man skulle ha det men jag kan då gunga på bilen för hand så lite fjädring har jag kvar men skulle gärna ha coilovers men är ju så dyrt så kanske om man får råd skaffar man luftfjädring iställetKirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtagetmen ojsan så off topic det häringa vart då jaja lycka till med bygget iallafal.
Har spånat lite på de och de går att använda luft bälgarna till hytten från en volvo lastbil, frammåste man dock plocka bort krängningshämmaren och sätta en dämpare där istället. Sen behöver man ju en kompressor, tank och lite givare osv. Har sett en som använde ac kompressorn som kompressor till luftfjädringen.
Detta skulle va smidigt då de redan finns ac grejer till 240
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Fick tag på en jigg för volvo/zf så nu ska den bara svetsas


-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, jigg zf låda
Har nu varit ute och provkört med 0.6-0.7bars laddtryck och de är riktigt bra drag i bilen. Ska bli ruskigt spännande att se hur den går med 1 bar till
Har också skaffat fuelcell, highflow bränslefilter, y-kors. Allt förstås med an-10 kopplingar. Saknar 2st vettiga pumpar nu
Har också skaffat fuelcell, highflow bränslefilter, y-kors. Allt förstås med an-10 kopplingar. Saknar 2st vettiga pumpar nu
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
ne är inga racing saker men fint att kuna sänka höja bilen efter behov.Kirre skrev:Luftfjädring skulle va fint, men inte på en räcerbil om man nu kan kalla min för de.Djo skrev:okej haha nä trode inte man skulle ha det men jag kan då gunga på bilen för hand så lite fjädring har jag kvar men skulle gärna ha coilovers men är ju så dyrt så kanske om man får råd skaffar man luftfjädring iställetKirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtagetmen ojsan så off topic det häringa vart då jaja lycka till med bygget iallafal.
Har spånat lite på de och de går att använda luft bälgarna till hytten från en volvo lastbil, frammåste man dock plocka bort krängningshämmaren och sätta en dämpare där istället. Sen behöver man ju en kompressor, tank och lite givare osv. Har sett en som använde ac kompressorn som kompressor till luftfjädringen.
Detta skulle va smidigt då de redan finns ac grejer till 240


Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, jigg zf låda
Här kommer bilderna på nya bränsle grejerna. Ska fixa pumpar nu i helgen, sen måste man väl fixa slang i höst/vinter.






-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, bränsle syste
fick visst fäste och vred av kardan, har dock skaffat mig en ny lite stadigare.
Hoppas den håller, insåg även att de kanske inte är så dumt med kardan ringar!



Hoppas den håller, insåg även att de kanske inte är så dumt med kardan ringar!



-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Så det kan gå när haspen inte är på haha 

Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
yes kan de göraDjo skrev:Så det kan gå när haspen inte är på haha

Igår for bottenstocken i lådan så nu ska ja dit me bmw lådan
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
haha är nog bäst så minns ej men äre en 6växlad bmw låda eller?Kirre skrev:yes kan de göraDjo skrev:Så det kan gå när haspen inte är på haha
Igår for bottenstocken i lådan så nu ska ja dit me bmw lådan
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
en 5 växlad bmw zf låda
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 21 november 2011, 21:37
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Haha oj då
Rediga krafter inblandade för att vrida av en kardan, grym bil du har 


-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
okej låter fint detKirre skrev:en 5 växlad bmw zf låda

Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 december 2011, 20:34
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Ojoj, här var det mycket pulver
Härligt!!!!
Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?

Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
- Ort: Norrtälje
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Behövs inte så mycket kraft för att vrida av kardanen, Men kraften i motorn måste vara högre än fästet i bakdäcken, Jag lyckades vrida av min kardan med 122hk som bilen hade 1975.
Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad
Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad
