Köp av bläster

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
Modspojken

Köp av bläster

Inlägg av Modspojken »

God förmiddag,

Jag skulle vilja köpa en bläster - jag har ingen aning om någonting när det gäller detta hjälpmedel. Jag behöver alltså lite goda råd. Vad ska jag tänka på, vad ska jag köpa et cetera.

Det enda jag inte kan härbärgera är ett blästerskåp så det blir alltså frågan om en pistol/ett munstycke eller liknande.

Jag är tacksam för all hjälp.
Vive la revolution pacifique!
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Re: Köp av bläster

Inlägg av Posse »

Modspojken skrev:God förmiddag,

Jag skulle vilja köpa en bläster - jag har ingen aning om någonting när det gäller detta hjälpmedel. Jag behöver alltså lite goda råd. Vad ska jag tänka på, vad ska jag köpa et cetera.

Det enda jag inte kan härbärgera är ett blästerskåp så det blir alltså frågan om en pistol/ett munstycke eller liknande.

Har du redan tillgång till kompressor? Och isåfall med hur stor kapacitet?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Posse skrev:
Modspojken skrev:God förmiddag,

Har du redan tillgång till kompressor? Och isåfall med hur stor kapacitet?
Ja, jag har tillgång till två stycken. En liten, klen rackare och en kraftig sak. Vet ej kapaciteten men det går förstås att ta reda på!
Vive la revolution pacifique!
Amarace

Inlägg av Amarace »

Beror ju på hur du ska använda det. FInns ju i huvusak tre varianter.
Punktbläster, duger just till att blästra punktvis
Blästerpistol med kopp, man fyller koppen och använder, fungerar bra då man ska blästra småsaker
Blästerpistol med sugslang som man stoppar ner i en hink med sand el liknande, bäst om man ska blästra mycket och länge.

Jag har alla tre varianterna, och använder nästan bara den med kopp då den är smidigast. Brukar finnas så man kan justera hur mycket den sprutar ut.

Och ett tips är att ha en presenning under där du blästrar, då kan du samla ihop sanden o filtrera o använda på nytt.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

För större plåtytor är med slang att föredra, men den kräver ordentligt med luft. Var beredd på att sanden kryper in överallt. Nån form av tält runt hela blästerplasten gör det enklare att städa upp och återanvända sanden. Har jobbat med sånt där för en massa år sen.
Brat

Inlägg av Brat »

Tänk också på att om du blästrar en plan plåt så sträcks den till större storlek, mycket likt att gå på den med två kulhammare från vardera sidan, saker kan bli skeva pga. blästringen.
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Brat skrev:Tänk också på att om du blästrar en plan plåt så sträcks den till större storlek, mycket likt att gå på den med två kulhammare från vardera sidan, saker kan bli skeva pga. blästringen.
Gäller det även om man använder annat än sand och blästrar med, kanske en dum fråga men den som inte frågar riskerar att framleva sitt liv som okunnig. :mrgreen:

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

janneR skrev:
Brat skrev:Tänk också på att om du blästrar en plan plåt så sträcks den till större storlek, mycket likt att gå på den med två kulhammare från vardera sidan, saker kan bli skeva pga. blästringen.
Gäller det även om man använder annat än sand och blästrar med, kanske en dum fråga men den som inte frågar riskerar att framleva sitt liv som okunnig. :mrgreen:

Mvh Janne
Man kan köpa nötskal som blästermedel, det påstås vara skonsamt. Någon här som provat?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
volvohansen

Inlägg av volvohansen »

Du kan kikke på verktygboden.se
der findes andet end sand til at blæse med
mvh
volvohansen
www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

torr is kan man även blästra med. minns inte var jag läste om nån som renoverade sin BMW M3
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
PH_

Inlägg av PH_ »

Verktygsbodens återcirkulerande bläster är smidig, det dammar heller inte om man blästrar med aluminiumsilikat.
Skriv svar