Vilken kam har jag mest nytta av ?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
absolutkung
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 november 2011, 20:29

Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av absolutkung »

Bilen: volvo 244 glt med en b230e motor och fk kolvar (om det har betydelse)

Har V,VX3,T,M,A & just nu har jag i A kammen men som frågan var vilken kam ger mig bäst effekt
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av Amarace »

VX3 lär ju ge mest, och T sämst (eller kanske M, T ger ju bra bottenvrid på en vanlig motor, men värdelös sedan, M tycker jag är ungefär likadan). Så M och T åker ju på en gång, A är ju standardkam på din motor.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av schassen »

Håller med Amarace.vx3 mest effekt varvvillig samt trevligare motor.T kam är faktiskt en ganska bra husvagnsdragar kam. M blomsterpinne dörrstopp eller liknande.Mvh Hans
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 573
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av 240_kalle »

absolutkung skrev:Bilen: volvo 244 glt med en b230e motor och fk kolvar (om det har betydelse)


varför fk kolvar?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
absolutkung
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 november 2011, 20:29

Re: Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av absolutkung »

jo för experimenterade lite med turbo på den motorn och för att kunna ladda ordenligt så var fk var ett måste typ
absolutkung
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 november 2011, 20:29

Re: Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av absolutkung »

har nu bytt till vx3
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av PH_ »

Hur tycker du att vx3 kammen tedde sig mot A-kammen?

Kör själv med K-kam i min b230f med lh2,2. Helt värdelöst imo och står imellan att slänga tillbaks orginalkammen eller byta till vx3 eller A.

från 0,85/milen med M-kammen till 0,98 med K-kam känns värt, absolut inte med den bottenvridsförlust som jag upplever..
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av Persson »

PH_ skrev:Hur tycker du att vx3 kammen tedde sig mot A-kammen?

Kör själv med K-kam i min b230f med lh2,2. Helt värdelöst imo och står imellan att slänga tillbaks orginalkammen eller byta till vx3 eller A.

från 0,85/milen med M-kammen till 0,98 med K-kam känns värt, absolut inte med den bottenvridsförlust som jag upplever..
Körde med A-kam i min b230f med turbo. Skapligt register och inte jättedyr i drift.

Sen bytte jag till k. Fick ett annat register med mer ketchup. Så på lägre varv gick den billigare och sen kom all effekt runt 3000.


Men på en sug kanske de är lite annorlunda :lol:
absolutkung
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 november 2011, 20:29

Re: Vilken kam har jag mest nytta av ?

Inlägg av absolutkung »

Min va ju en glt så A kammen var ju orginal i min men tyckte att det orkade mycke mer och var riktigt rapp när jag slängde i VX3 kammen! Dock så tycker jag personligen att den M kammen som sitter orginalt i dom flesta F moterer, kan användas till många roliga grejer så som t.ex slagträ vid brännboll eller ja varför inte en blomsterpinne, den borde dock förbjudas i moterer iaf! Så snälla skippa den och hitta en VX3 eller ev en A kam :)

// Lars :)
Skriv svar